آیا هویج می توانند از دیابت نوع 2 جلوگیری کند؟

روزنامه ی Daily Express در ژانویه ی 2013 گزارش داد که دانشمندان متوجه شدند که هویج با داشتن آنتی اکسیدان های قوی تقویت کننده ی سلامت است و به نظر می رسد که می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند.
ما می دانیم که خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و حفظ وزن سالم، کلید کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است. با این حال، پژوهشهای جدید، یافته های ارزشمندی را در مورد تعامل بین ژن های ما و محتوای مواد غذایی که ما می خوریم و تاثیر آنها بر خطر ابتلای ما به بیماریها ارائه کرده است.
محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا دریافتند در افراد حامل تغییرات ژنتیکی خاص، سطوح بالای بتا کاروتن در خون- که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند- ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
محققین همچنین دریافتند که سطح بالایی از گاما توکوفرول (شکل اصلی ویتامین E در رژیم غذایی که در روغن های گیاهی، آجیل، دانه ها و غلات کامل یافت می شود)، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.
این تحقیق که در مجله Human Genetics منتشر شد، بر روی تعاملات بین تغییرات ژنتیکی خاص موجود در افراد مختلف و سطوح بالای مواد کلیدی در خون که قبلا ارتباط آنها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ثابت شده بود، متمرکز شده بود.
هیچ کدام از عوامل ژنتیکی به تنهایی، تأثیر چشمگیری بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نشان ندادند، اما هنگامی که با آنتی اکسیدان ها همراه شدند، نتایج قابل توجهی را به بار آوردند.

در افرادی که حامل یک دوز دوگانه از تغییرات خاص در ژن SLC30A4  بودند- که ارتباط آن با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، شناخته شده است-، محققان ارتباط روشنی بین سطوح بالاتر بتا کاروتن و کاهش خطر دیابت نوع 2 یافتند. در حالی که این تغییرات همراه با سطوح بالای گاما توکوفرول در خون، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط داشت.
این یافته ها نشان می دهد که باید مطالعات بیشتری برای پاسخ به این سوال انجام شود که آیا بتا کاروتن و گاما توکوفرول خود دارای تاثیر محافظتی در برابر دیابت نوع 2 هستند و یا سبب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شوند و آیا آنها نشانگرهای ساده ی مرتبط با علل واقعی دیابت نوع 2 هستند؟
دکتر ریچارد الیوت، مدیر تحقیقات دیابت در انگلستان، گفت: این نتایج اطلاعات بیشتری را در مورد عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی که باعث بروز دیابت نوع 2 می شوند، ارائه داده است، اما شواهد کافی برای توصیه به ایجاد تغییرات در محتوای ویتامینی رژیم غذایی ارائه نمی دهد.
او افزود: ما به تحقیقاتی در مقیاس وسیع برای مشخص کردن اینکه چگونه عناصر خارجی، مانند غذاهای خاص، با ژن ها تعامل کرده و خطر ابتلا به بیماریها را در ما افزایش می دهند، نیاز داریم. آنچه ما از قبل می دانیم این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل و فعالیت بدنی منظم، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

منبع:

https://www.diabetes.org.uk/research/research-round-up/behind-the-headlines/could-carrots-help-prevent-type-2-diabetes